De HLA-B27 test

Medische vragen beantwoord door dr. J. van de Merwe

De HLA-B27 test

Berichtdoor becca » 22 april 2015, 11:02

Ik ben getest op Sjögren.
De bloeduitslagen waren goed, wel was mijn CRP-waarde erg hoog en mijn bezinking. Dit beeld paste meer bij een infectieziekte, aldus de arts (op het moment van testen was ik ook erg verkouden.)

Ook is er een HLA-B27 test gedaan. Deze was positief. Na door testen kwam hier niks uit.
Wel komen er auto-immuunziekten in de familie voor in de 1e graad (Reuma, Hashimoto )
Ik begreep dat er ook mensen zijn met zo'n positieve test die nooit klachten ontwikkelen.

Gezien de familie amnanese; is mijn kans nu groter om zo'n ziekte te ontwikkelen? Of kan het nog alle kanten op?
Omdat bij zowel mijn moeder als tante Hashimoto pas vrij laat ontdekt is (schildklier lag al bijna stil en klachten weten ze aan de overgang..) zou ik mij graag 1x per jaar preventief willen laten prikken op mijn schildklier.
Is dat juist met deze uitslag ook aan te raden?
becca
Newbie
Newbie

Re: De HLA-B27 test

Berichtdoor Faith » 22 april 2015, 19:49

Hallo Becca,

Wat naar dat je CRP en BSE erg hoog zijn :{
Jouw arts zegt dat het past bij een infectieziekte maar geeft hij aan of hier iets mee gedaan kan worden?

Wat rot dat je positief hebt getest op HLA-B27.
Als je meer wilt weten over HLA-B27, kun je de volgende pagina bezoeken:
http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagfo ... php?id=229

Naar mijn mening zou je gezondheid met een positieve HLA-B27 goed in de gaten moeten worden gehouden.

Heel veel sterkte!
www.sjogren.nl
www.facebook.nl/levenmetsjogren
www.facebook.com/groups/levenmetsjogren
www.twitter.com/levenmetsjogren
Faith
Administrator
Administrator

Re: De HLA-B27 test

Berichtdoor zonnetje24 » 23 april 2015, 11:25

Hoi allemaal,

Hieronder wat mijn arts mij verteld heeft over BSE en CRP.
Mijn reumatoloog zegt dat er bij mij nu niet meer het bezinksel gekeken moet worden als ik last van iets heb.
Hij geeft aan dat de kans dat die verhoogd is altijd erg groot is, bij mijn sjögren.
Hij heeft mij er op gewezen dat indien er gekeken word naar ontstekingen, in mijn geval, naar de CRP gekeken moet worden. Daar kan hij en de huisarts dan op uitmaken dat er ergens een ontsteking zit.

Weet niet of je er iets aan hebt.
zonnetje24
Hero Member
Hero Member

Keer terug naar Medische vragen aan Immunoloog